Stacja kontroli pojazdow, Warsztat, Instalacja gazowa, Wulkanizacja, Bemowo, Warszawa, Diagnostyka komputerowa,LPG, Serwis, Mechanika, Elektryka,Autogaz, Auto na gaz, POLGAS!
Stacja Kontroli Pojazdow
Inne
Odwiedziny gości
Dziś:154
Wczoraj:636
W tym tygodniu:790
W tym miesiącu:16,952
W tym roku:38,158
Wszystkich:312,534
"LAMBDA - LAMBADA, czyli taniec wokół przepisów"

Chciałbym poruszyć sprawę, która dla wielu użytkowników LPG nie jest jasna i daje nierzetelnym warsztatom sposobność nieuczciwego traktowania klienta.

Sprawa dotyczy kompletacji urządzeń, z których składa się instalacja LPG montowana w samochodach. Na naszym rynku można nabyć instalacje i podzespoły różnych producentów. W przeważającej większości są to części o podobnej jakości i cenie. O ich skutecznym działaniu w samochodzie decyduje poprawność ich zamontowania oraz użycie wszystkich potrzebnych podzespołów. Nasuwa się natychmiast pytanie - skąd tak duże różnice w cenie montażu instalacji, występujące w wielu warsztatach? Wystarczy wziąć pierwszą z brzegu gazetę z ogłoszeniami, by przekonać się, że zamontowanie instalacji LPG do naszego samochodu będzie kosztowało od np.: 1400 do ...2000 zł. Trzydziestoprocentowa różnica w cenie to dużo, a bywa że te rozpiętości są jeszcze większe. Skąd taka różnica, jeżeli ceny podzespołów różnią się niewiele? Pozornie może to świadczyć o tym, że jedne warsztaty chcą zarobić więcej niż inne, obciążając klientów większą kwotą. Taki sąd jest wielce mylący. Każdy, kto spróbuje wdrążyć się w temat, usłyszy że może nabyć instalacje różniące się czymś, co potocznie nazywane jest "elektroniką" lub Lambda Systemem (LS). Chodzi o bardziej lub mniej zaawansowane urządzenie montowane wraz z instalacją, a będące swego rodzaju pomostem między elektroniką zamontowaną w samochodzie fabrycznie, a nowym urządzeniem, jakie jest do samochodu zainstalowane - czyli instalacją gazową. Postaram się opisać znaczenie i działanie LS w samochodzie w telegraficznym skrócie. Większość aut jeżdżących po naszych drogach wyposażona jest w katalizatory. Przepisy zobowiązują do takiego wyposażenia wszystkie samochody, rejestrowane w Polsce po 1995 roku. Katalizator ma za zadanie ograniczać emisję szkodliwych składników spalin do atmosfery. Każdy samochód poddawany jest kontroli spalin przynajmniej raz w roku, podczas okresowego badania technicznego. Kontrola taka może zdarzyć się również np. podczas kontroli drogowej dokonywanej przez policję. Nieprawidłowa emisja spalin może skutkować nawet zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego auta. Dlatego też każdy samochód obowiązkowo musi być poddany kontroli emisji spalin przed i po założeniu instalacji gazowej. W obydwu przypadkach emisja spalin musi mieścić się w oznaczonych normach. Wydruki z analizatora spalin dołączane są do kopii Świadectwa Homologacji wydawanej klientowi. Nad prawidłowym składem mieszanki paliwowo-powietrznej czuwa Sonda Lambda - niewielkie urządzenie wkręcone w układ wydechowy samochodu. Sonda Lambda na bieżąco odczytuje skład wydmuchiwanych spalin i komunikuje się z komputerem samochodowym, a ten raz wydłuża, a raz skraca czas otwarcia wtryskiwaczy benzynowych w samochodzie, wzbogacając i zubożając mieszankę. Ta trwająca cały czas praca Sondy Lambda powoduje że do katalizatora samochodowego docierają spaliny o składzie pozwalającym na ich redukcję w katalizatorze. Dochodzimy do momentu, w którym pojawia się bohater naszego artykułu, czyli System Lambda. Montując w naszym aucie alternatywne zasilanie, jakim jest instalacja LPG, nie możemy spowodować, że samochód zacznie wydalać z siebie więcej toksycznych substancji niż przy pracy na benzynie, wprost przeciwnie - auto-gaz jest bardziej ekologicznym paliwem i jest to jeden z jego olbrzymich atutów. Ale aby taka sytuacja miała miejsce trzeba umożliwić Sondzie Lambda komunikowanie się z naszą instalacją tak jak komunikuje się z instalacją wtrysku benzyny. Do tego potrzebne jest urządzenie elektroniczne, nazywane Systemem Lambda lub potocznie elektroniką. Umożliwia ono stały monitoring składu mieszanki gazowo-powietrznej tak jak dzieje się to w przypadku pracy na benzynie. Brak odpowiedniej elektroniki nie spowoduje, że samochód przestanie jeździć, ale spowoduje, że dobór mieszanki odbywał się będzie z pominięciem Sondy Lambda - a co za tym idzie - do katalizatora dostawać się będą spaliny o składzie nie poddanym kontroli. W stosunkowo krótkim czasie doprowadza to do trwałego uszkodzenia katalizatora. Najważniejszym jednak skutkiem jest wydalanie przez nasz samochód spalin zawierających wielokrotnie więcej toksycznych związków niż dopuszczają normy.

Na szczęście ustawodawcy zadbali o to, by w świetle prawa montaż instalacji gazowej bez odpowiedniej elektroniki nie był możliwy. Mówi o tym ustawa, opublikowana w Dzienniku Ustaw nr 32 [przeczytaj], gdzie czytamy między innymi, że każda instalacja LPG musi posiadać odpowiednią elektroniczną jednostkę sterującą. Nakłada to na wszystkie warsztaty montujące instalacje gazowe obowiązek montażu Systemów Lambda. Niestety - Polska to kraj, w którym próbuje się często obchodzić istniejące przepisy. Dzieje się tak również w tym przypadku. Zubożenie instalacji LPG o System Lambda pozwala obniżyć koszt jej montażu nawet o kilkaset złotych jest to więc niezwykle kuszący zabieg. Niestety zawsze odbywa się to kosztem klienta.

Po pierwsze - warsztat zagrożony sankcjami za nieprawidłowy montaż - odpowiedzialność za niego przerzuca na klienta. Nie mogąc wystawić niezbędnego dokumentu Homologacji bez wpisanego tam Systemu Lambda, oczywiście wpisuje go w dokumenty i podsuwa do podpisania klientowi. W przypadku jakichkolwiek problemów zawsze może powiedzieć, że w momencie opuszczania warsztatu po montażu w samochodzie odpowiedni układ się znajdował.

Po drugie - klient płacąc mniej za montaż, naraża się na inne koszty dodatkowe - np. na wymianę katalizatora.

Trzeci i chyba najważniejszy element ryzyka, na jakie narażony jest nabywca niepełnej instalacji gazowej, to ryzyko związane z badaniami samochodu w trakcie okresowych badań technicznych i kontroli drogowych.
Do tej wyliczanki należy dodać jeszcze fakt emisji do atmosfery znacznie zwiększonej ilości toksycznych substancji, co jest zabójcze dla naszego zdrowia i samopoczucia.


Kończąc ten tekst mam nadzieję, że pomoże on Państwu w podjęciu właściwej decyzji odnośnie montażu instalacji gazowej w samochodzie. Pomoże dobrze wybrać warsztat, któremu powierzycie swój samochód.